Eerste maand down under! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marcella Stoel - WaarBenJij.nu Eerste maand down under! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marcella Stoel - WaarBenJij.nu

Eerste maand down under!

Blijf op de hoogte en volg Marcella

19 Oktober 2014 | Australië, Cairns

Lieve allemaal,

Hier een berichtje vanuit het verre zonnige, dure en vooral heel gastvrije en vriendelijke Australie! De eerste maand zit er alweer op, en wat is de tijd voorbij gevlogen! Het lijkt nog maar zo kort geleden dat ik met me ouders, Erik en Lisanne naar Alkmaar ging voor de open dag van australian backpackers en redelijk onverwacht gelijk geboekt had voor 16 september!

Mijn blog bijhouden is tot nu toe niet echt gelukt en ga ik ook niet doen maar ga proberen elke maand een overzicht te sturen van wat ik allemaal heb meegmaakt. Want het gaat zo ontzettend snel!! We zijn nu al bijna 5 weken op pad maar t lijktalsof ik hier al heel lang zit zoveel maken we mee! Lukt daardoor niet alles vertellen, dan wordt t wel heel lang, zal t proberen kort te houden:)

Week 1: dinsdag 16 sep t/m dinsdag 23 sept

Na een moeilijk en emotioneel afscheid is het dan zover!
Eenmaal door de douane de knop omgezet en verheugd op wat er allemaal gaat komen! Na een lange reis van ong 25 uur met een tankstop in Bangkok en overstap in Taipei kwamen we donderdag 18 sept om ong 12 uur s' morgens aan op australische bodem! Jamy en nikos van australian backpackers stonden ons op te wachten. Toch heel gek dat je dan 'opeens' aan de andere kant van de wereld bent! Zoals elke nieuwe groep die aankomt gingen we voordat we naar t vaste hostel van australian backpackers gingen op de foto bij t welbekende operahouse en hebben we de harbourbridge gezien. S avonds lekker met elkaar gebarbequed,  het weer was nog niet super maar dat kon de gezelligheid niet drukken.  Daarna vroeg ons bedje in want we waren behoorljjk op en er stond ons en heel druk programma te wachten de volgende dag en de rest van de week. De volgende ochtend moesten we al om 6 uur aan t ontbijt zitten omdat er veel te regelen viel die dag. De zorgverzekering (medicare), langs de bank voor Australische rekening en de telefoonzaak voor australisch nummer. Drukke dag, maar fijn dat het allemaal zo snel geregeld is! Op de terugweg zijn we door de botanic garden gelopen in Sydney, erg mooi!

Zaterdab was festival Defqon! Ondanks dat de muziek (hardcore en hardstyle) niet helemaal mijn ding zijn kon in dit niet laten schieten en heb ik erg genoten! Alle Nederlanders hadden oranje aan, heel leuk om te zien! Erg leuke dag, lekker gedanst en van t zonnetje genoten!

De rest van de week met de groep was ook erg leuk! Zondag hadden niet lang de tijd om uit te brakken en hebben we een hele mooie wandeling gemaakt, de north head walk van Collaroy Beach naar Long Reef Beach. Heerlijk uitgewaaid en supermooie uitzichten gezien. Eind van de middag lekker op t strand gerelaxed met een drankje en s avond fish en chips gegeten in een leuk tentje em daarna nog een dansje gewaagd:)

Maandag zijn we naar de Blue mountains geweest. Erg mooi gebergte wat zo wordt genoemd omdat van de ecalyptusbladeren een soort blauwe damp komt waardoor het lijkt alsof de bergen blauw zijn. We hadden de hele dag een erg leuke gids die ons mooie plekjes heeft laten zien en weer een mooie wandeling gemaakt. Daarna ging de tour verder naar de Three Sisters, heel bekend maar viel mij behoorlijk tegen, soort van 3 stenen rotsen naast elkaar,  thats all. Na de three sisters gingen we naar featherdale national park. Kangoeroes,  wallibi's, hele schattige koala's en nog veel meer andere diersoorten. Super gaaf! Ook me lieve kleine maar intussen niet meer zo kleine broertje was die dag jarig!  Gezellig even geksyped en de hele familie gezien. Erg leuk en zo was ik er toch nog een beetje bij.

Dinsdag was de laatste officiele dag van de groepsreis, en gingen we surfen!! Heel mooi strand waar we dat deden. Ik was erg benieuwd of t me zou lukken en of t moeilijk zou zijn. Nou ik kan jullie vertellen, dat ik meer water gehapt heb dan op dat board heb gestaan:p Het is echt heel vermoeiend,  maar uiteindelijk lukte t toch om wat langer te blijven staan en een paar goeie moves te maken! De dag en de week met elkaar afgesloten met een lekkere pizza en een drankje. Ik heb echt een super week gehad!

Week 2: en toen?!  Echt op eigen benen! Woensdag 24 sep t/m 30 sept

En dan word je de volgende dag wakker en besef je dat je eigenlijk helemaal niks hoeft.. heel raar na zo'n week van drukte en haast geen tijd voor jezelf. Onderling is er in de groep al veel over gepraat en medewerkers van australian backpackers geven ook veel mogelijkheden en tips over wat na die eerste week. Van tevoren hadden we wel al een idee van wat we wilde maar eenmaal daar bleek er ook zoveel meer mogelijk en Australië is natuurlijk niet te vergelijken bij ons kikkerlandje.  We hebben uiteindelijk tot vrijdag in het hostel bijgeboekt van australian backpackers.

Woendag hebben we lekker een dagje niks gedaan en gerelaxed. We dachten dat regelen komt donderdag wel. Eigenlijk wilde we vrijdag naar t noorden vliegen, naar Cairns, omdat het weer daar erg lekker is en het regenseizoen daar eind oktober begint. De tickets bleken alleen erg duur omdat het hier voorjaarsvakantie bleek te zijn. Na t weekend werden de tickets weer goedkoper dus zijn uiteindlijk maandag met een groepje van 5 (4 meiden en1 jongen) s avonds naar Cairns gevlogen. Van vrijdag tot maandag hebben we in Bondi Beach gezeten, heel gaaf! Bekend van de serie Bondi Rescue. Heel gaaf dat gezien te hebben. Het is wel zien en gezien worden daar, en de prijzen waren er ook behoorlijk maar erg leuk om geweest te zijn. Die zondag hebben we nog een lange wandeling gemaakt van Bondi Beach naar Coogee Beach langs de kust, hele mooie omgeving en wandeling.  De andere dagen gerelaxed, maar ook hard gelopen over de boulevard! Wat volgens mij bijna iedereen daar doet. Verder beetje de stad verkend, in het hostel gechilld, en lekker gegeten:)

Maandagavond waren we rond 23:30 in het hostel, precies op tijd want om 12 uur was Lisanne jarig! Bleek dat de bar in t hostel om 24 uur dicht ging.. gelukkig werd ons verteld dat er elke dag elk uur een gratis shuttle busje naar t centrum ging. Na wat twijfelen toch t busje genomen en gezellig wat gedronken en gedanst! We kwamen er al wel snel achter dat Cairns soort van het Salou/Lloret de Mar van Australië was. Het gaat hier voornamelijk om stappen en voel me er soms zelfs behoorlijk oud:p Maar net buiten de stad zijn er heel veel mooie dingen te zien waardoor het zeker de moeite waard was naar Cairns te gaan.

Dinsdag, op lis der verjaardag lekker gerelaxed, door t stadje gelopen en samen met Lisanne uiteten geweest van het geld wat Lisanne der moeder had gegeven voor der verjaardag, erg lief en leuk!

Week 3: Cairns 1 okt t/m 7 okt

Ook het hostel in Cairns was heel erg leuk! Was schoon, had een bar,  heel belangrijk haha en zelfs een zwembad. De hoogtepunten van deze week waren het duiken in het Great Barrier Reaf en een tour naar Cape Tribulation. Dit zijn wel echt de dingen die je eigenlijk gezien moet hebben als je hier in de buurt bent! Donderdag 2 okt gingen we met ze 6en de tour naar cape tribulation doen. S morgens vroeg opgehaald. De eerste stop was in een krokodillen gebied. Daar gingen we op een boot langs de oevers om te kijken of we wat konden spotten. En dat gebeurde! Niet heel veel, maar toch 2 krokodillen gezien die lekker van t zonnetje aan t genieten waren! Onze trip vervolgde naar het regenwoud, waar we een mooie wandeling hebben gemaakt. Zoals het uiterlijk en de geluiden vaak na worden gedaan in de dierentuin, zo sta je er dan ineens echt! Nog mooier dan in de dierentuin en inderdaad heel veel vogelgeluiden! Helaas zie je ze alleen niet heel veel. Daarna zijn we gaan lunchen bij een ontzettend mooi strand, soort bounty strand. Toen was het alweer tijd om richting huis te gaan. Super gave dag! Maar het hoogtepunt van de week en denk wel van de hele eerste maand was de tour naar het Great Barrier Reef waar we hebben gesnorkeld en gedoken. Dit hebben we zaterdag 4 oktober gedaan. S morgens om 7:30 moesten we al op de boot zijn waar een ontbijt voor ons klaar stond. Hier werden we ook gratis afgezet door het shuttlebusje van het hostel. De boottocht duurde ong 45 minuten voordat we bij t reaf waren. Super mooie tocht maar de golven waren nogal hoog waardoor best wat mensen zeeziek werden. Eenmaal bij het reaf werden we in groepjes ingedeeld voor hrt duiken (er gingen ong 75 man mee). Wij zaten in een wat latere groep waardoor we eerst nog tijd hadden met een andere kleine boot die aan grote vast zat mee te gaan waarvan de bodem doorzichtig was, waardoor we op die manier ook het rif konden zien. Daarna gingen we snorkelen. Allemaal een duikpak aan en gaan! Het was redelijk ontdiep waardoor je alles goed kon zien en de vissen ook van dichtbij kon bewonderen. Eenmaal terug op de boot werd k nogal zenuwachtig voor het duiken. Ik ben sowieso niet zon waterrat en onder water vind k al helemaal niks, word k beetje angstig. Was daardoor beetje bang dat k in paniek zou raken. Heb tot laatste moment getwijfeld of ik het zou doen. Gelukkig waren de duikinstructeurs heel aardig en behulpzaam. Nadat we in het water sprongen moesten we even aan de boot blijven hangen om te wennen. Daarna gingen we op pad. Wel bleef iedereen heel de tijd omarmt aan de duikinstructeur vastzitten. Na een tijdje ging ik een beetje ontspannen en was het eigenlijk heel leuk! Blij dat ik het gedaan heb. Ondertussen was de lunch voor ons klaargezet. Na lunch stukje varen en nog keer snorkelen. Super gave dag! De rest van het weekend lekker gerelaxed en bij het zwembad gelegen. Nog even genieten zolang t nog kon want dinsdag gingen lisanne en ik naar het wwoof adres (willing work on organic farms) waar we voor kost en inwoning gingen werken, met de hoop dat we daarna voor geld konden werken en daarmee een auto konden kopen waarmee de oostkust kunnen doen en in december weer in sydney zijn.

Vanaf maandag en dinsdag gingen we dus allemaal opsplitsen.  Als afsluiter gingen we daarom zondag met ze alle uiteten ( k hoor sommige denken, noem geen namen haha). Dubbel gevoel, heel veel zin lekker naar de paarden op de farm te gaan maar ook jammer om van sommige mensen afscheid te nemen. Maar tijdens onze reis komen we ze vast nog wel is tegen!

Week 4: Wwoofen Black Mountain Hideway 7 okt t/m 14 okt

Bijna vanaf het begin da we in Cairns waren begonnen lisanne en ik al na te denken wat we hierna wilden doen. We willen graag de oostkust doen en 'moeten' maar natuurlijk ook heel graag willen hr broeder;) in december terug in Sydney zijn omdat Erik dan komt. Daarom dacht ik, gaan we een week op een boederij werken voor kost en inwoning, geven we in ieder geval geen geld uit en een super leuke ervaring en na t werk kunnen we dan opzoek naar een 'echte' baan. We hadden in het wwoof boek wat ik in nl had aangeschaft een hele leuke farm gezien met heel veel paarden en honden. Wij zijn allebei gek op honden en paarden dus klonk echt super! Wij gebeld, en konden er ook nog terecht! Dinsdag 7 october namen we de bus van Cairns naar Mareeba waar ze ons op zou komen pikken samen met een jongen, Constantin, die al een tijdje op de boederij werkte. De farm lag in de midlle of nowere, Julatten heet de plaats. We keken bij aankomst onze ogen uit, een enorm stuk land middenin de bergen en bossen met 40 paarden! Ook heeft Suzie 6 super lieve honden, natuurlijk niet zo lief als Jente en Kira;) waarvan 2 honden een nestje hadden, beide met 7 puppy's, ene nest 1 week oud en sndere 2 weken oud bij aankomst. Super schattig.  Toen we het huis en onze slaapplekken zagen moesten we wel even slikken n tegelijkertijd lachen. Bijna het eerst wat ik tegen Lis zei was, als me vader dit zou zien zou die me gelijk weer mee naar huis hebben genomen haha. Ze had ons wel al 'gewaarschuwd' dat we in een oude schuur zouden slapen en omdat wij nog maar zo kort in Australie waren dat het wel wennen zou zijn. Gelukkig hadden we daarom voor de zekerheid een goedkope 2persoonsklamboe gekocht en deet. En daar waren we erg blij mee! Overal waren spinnenwebben, stof en er hing zelfs een oude slangenhuid boven ons bed.  Er was al een Amerikaans meisje die zei dat ze er ook behoorlijk aan moest wennen maar dat ze nu prima sliep. Eerste nacht was inderdaad wennen maar daarna elke nacht prima geslapen. En elke ochtend wakker gemaakt door de honden die op je bed springen en met je willen knuffelen, ik had geen wekker nodig, erg fijn wakker worden! Ook al was het een uur voordat we op moesten staan, 6 uur.

Elke ochtend Constantin geholpen met de paarden voeren. Kwamen er al snel achter dat er best wat magere paarden waren, maar dat ze eigenlijk te veel paarden had om ze allemaal te voeren. Gels had ze eigenlijk niet. Er werden elke ochtend rond de 15 paarden gevoerd. En dit was nog best een opgave omdat er geen stallen waren maar ze los in de wei stonden. Wel kregen alle paarden hooi.

De rest van de dag waren we vooral bezig met de paarden borstelen, beginstuk van de wei de mest opruimen van de paarden en wat gardening.  1 paard steelde al snel me hart, een veulen waarvan de moeder is overleden. Heel de week wat extra aandacht gegeven, wat die ook echt nodig had.  Moeilijk om voor een orphan z'n plekje te veroveren in zo'n grote kudde. Vond ook best even slikken om m achter te laten. Maarja zo gaan die dingen. Ook hebben we een middag een rit door de bush gemaakt, heel gaaf! Een leuke week gehad! Jammergenoeg klikte het niet echt met Suzie, de eigenaar van de farm, en kwamen tot de conclusie dat we toch ook echt moesten werkem voor geld ipv kost en inwoning om tot en met nieuw-zeeland te overleven, een auto te kopen en de tours te doen die we willen. Dit bleek nirt mogelijk op de farm. Ook was er geen internet zodat we vanaf daar naar een baan konden zoeken. Zijn mede daarom maar een week gebleven en naar port douglas en daarna terug naar Cairns terug gegaan om opzoek te gaan naar werk en een auto. Dat zat allemaal niet echt mee.. maar vamdaag is t ons gelukt een baan te vinden! Vandaag hebben we een hostel welke samenwerkt met een farm gevonden, dus een baan hebben we in ieder geval! Dasr beginnen we waarschijnlijk ergens volgende week. Verder hebben we ook al wat tours geboekt die op de weg naar dat hostel liggen, super gaaf! En ook al wat tours en leuke dingen gepland voor na het werken. Morgen gaan we op pad! We zijn ook geadviseerd auto nog even niet te kopen, erg duur hier en voor de oostkust eigenlijk niet nodig. Dit wordt waarschijnlijk dan in Brisbane. Maar hoe dit allemaal gaat horen jullie volgende keer!

Zoals jullie lezen Heb t erg naar me zin, ben heel blij dat ik de stap heb gezet. Na de 4e week werd t vooral beetje stressen voor werk en wilde graag auto kopen. Voor beide zijn ook weer tal van opties wat t allemaal niet makkelijker maakte, maar fijn dat werk rond is en alles ong vaststaat voor de oostkust.

Heel veel liefs!

Verzonden vanaf Samsung-tablet